Bowl Food

Yksi tämän hetken ruokatrendeistä on kulhoruuat eli kauniisti kulhoon asetellut ruoka-annokset, joissa raaka-aineet ovat värikkäitä ja terveellisiä. Viikko sitten maanantaina järjestettiin Bassoradion tiloissa Jalotofun Bowl Food -workshop, johon minulla oli ilo päästä osallistumaan muiden bloggareiden kanssa.

dsc09037

Kuulimme ensin Jalotofun tuotteista ja yrityksestä, jonka jälkeen saimme asetella värikkäistä aineksista kauniita kulhoja. Kulhojen maailmaan meitä johdatteli Anni Kravi ja Richard McCormick. Olen ihastellut Annin upeita annoksia Instagramissa jo pitkään ja Richardilla on Helsingissä kolme ravintolaa: Sandro, The Cock ja Holiday. Anni ja Richard ovat tehneet yhdessä keittokirjoja ja ovat myös piakkoin avaamassa Date + Kale -nimisen paikan, josta saa terveellistä ja herkullista ruokaa. Aikamoisilta ruokaguruilta sai siis ammentaa oppeja itselleen.

dsc09031

Kulhojen raaka-aineina oli mm. lehtikaalia, kurpitsaa, parsakaalia, kurkkua, paistettua tofua, kvinoaa, siemeniä ja syötäviä kukkia. Kaikki oli niin maistuvaa, mutta yksi oli ehdottomasti yli muiden. Tahinilla maustettu lehtikaali oli jotain taivaallista! Olen itsekin sekoittanut tahinia lehtikaalin joukkoon, mutta tämä ei maistunut samalta. Onneksi Anni oli valmis jakamaan salaisuutensa. Tahinin lisäksi joukossa oli luumuista valmistettua viinietikkaa eli Ume Plumia sekä ravintohiivahiutaleita.

dsc09026

dsc09039

Saimme tilaisuudesta mukaan kassit, joissa oli Jalotofua, energiapatukoita, mausteseoksia ja erilaisia kastikkeita. Mukana oli myös tuota luumuviinietikkaa. Ravintohiivaa ei ollut, mutta poikkesin heti kotimatkalla Ruohonjuuressa ostamassa purkin niitä, sillä tuote oli minulle uusi tuttavuus. Ravintohiiva on siis hiivaa, jonka kasvu on pysäytetty eli se ei ole samaa kuin leivonnassa käytettävä hiiva, mutta se tuo ruokaan juustomaista makua. Lisäksi siinä on B-vitamiinia, fosforia, rautaa ja magnesiumia.

dsc09163

Tein viikonloppuna kotona oman kulhoruuan. Ainesvalikoima ei ollut ihan yhtä laaja kuin workshopissa, mutta jostain on aloitettava. Valmistin tuota Annin herkkulehtikaalia, viinietikkapunakaalia, kantarellisipuliseosta ja paistettua tofua. Kulhon pohjalle laitoin sitruunalla maustettua kvinoaa. Vielä kun yritän saada kaikki sateenkaaren värit samaan kulhoon, niin aletaan olla terveyden alkulähteillä.

dsc09136dsc09148

Syyskulho kahdelle

  • 1dl kvinoaa
  • 1/2 sitruunanmehu
  • suolaa, pippuria
  • 100g lehtikaalia
  • 1rkl tahinia
  • 1rkl ravintohiivahiutaleita
  • Ume Plum -viinietikkaa*
  • punakaalia
  • kantarelleja
  • sipulia
  • voita tai öljyä
  • Jalotofun marinoitua tofua*
  1. Huuhtele kvinoa kuumalla vedella ja valuta. Kuumenna 2dl vettä kattilassa ja keitä kvinoaa n. 10min tai pakkauksen ohjeen mukaan. Purista kypsän kvinoan joukkoon sitruunanmehu ja mausta suolalla ja pippurilla.
  2. Leikkaa punakaali ohuiksi suikaleiksi ja sekoita joukkoon maun mukaan viinietikkaa.
  3. Revi lehtikaalit irti lehtiruodeistaan ja pieniksi suupaloiksi. Sekoita joukkoon tahini ja hiivahiutaleet sekä maun mukaan viinietikkaa.
  4. Hienonna sipuli ja kuullota voissa tai öljyssä kantarellien kanssa. Mausta suolalla ja pippurilla.
  5. Leikkaa tofu ohuiksi suikaleiksi ja paista öljyssä kullanruskeiksi.
  6. Asettele ainekset kulhoon ja herkuttele!

*=tuote saatu

Ps. Muistatteko Silmusalaatin ruokakuvaushaasteen Instagramissa, jossa olin mukana. Kilpailu ratkesi viime viikolla ja sijoituin kisassa toiseksi!!! Kilpailun taso oli kova ja oli huikeaa kuulla, että ykkös- ja kakkossijan välillä oli ollut todella pieni ero.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s