Hyvän olon keppijumppa

Blogin historian toinen treenivideo luvassa! Nyt ei punnerreta tai vedetä kovalla sykkeellä vaan tällä kertaa keskitytään kehoa huoltavaan treeniin. Kyseessä on supertrendikäs keppijumppa! Eli viimeistään nyt kannattaa ottaa nurkissa pyörivät harjanvarret hyötykäyttöön tai kipaista sellainen muutamalla eurolla tavaratalosta ja nauttia loppukesästä vetreillä hartioilla.

Keppijumppa on oiva tapa lisätä hartiaseudun liikkuvuutta. Kepin kanssa tehtävät kierrot tuovat nopeasti lämpöä hartioihin samalla venyttäen rinta- ja käsilihaksia. Koneella istuminen, autolla ajaminen ja monet muut arjen askareet suuntautuvat eteenpäin. Tällöin rintalihakset kireytyvät ja yläselkä pyöristyy, joten tarvitaan taaksepäin suuntautuvia, rintaa avaavia liikkeitä estämään tätä.

Lisäsin suunnilleen vuosi sitten lyhyen keppijumpan salitreenini alkuun. Aluksi tein sitä vain lämmittelytarkoituksessa treenatessani yläkroppaa. Pian kuitenkin huomasin sen hyödyt liikkuvuuden kannalta, joten aloin tehdä sitä myös jalkapäivinä. Aamutreeneissä yön jälkeinen kankeus kaikkoaa keppijumpalla nopeasti tai työpäivän jälkeen se saa hyvin jumitukset liikkeelle ja ajatuksen kirkastumaan.

DSC07561

Jo muutaman minuutin kepin pyörittely tuntuu kehossa ihanalta, joten halusin laittaa hyvän kiertämään ja innostaa kokeilemaan. Kuvasin videolle liikkeet, jotka itse teen treenin alussa alkulämmittelynä. Liikkeitä on yhteensä kahdeksan ja ne voi hyvin tehdä myös irrallisena liikkuvuustreeninä tai vaikka taukojumppana. Liikkeissä kannattaa pitää ryhti hyvänä ja vatsa tiukkana selkärangan tukena. Aluksi liikeradat saattavat tuntua lyhyiltä, mutta liikkuvuuden parantuessa niihin tulee lisää laajuutta.

Tässä ohjeet:

Alkulämmittelynä: Tee 15 toistoa jokaista liikettä. Molemmille puolille tehtäviä liikkeitä tulee 30 toistoa eli 15 per puoli.

Liikkuvuustreeninä: Tee 15 toistoa jokaista liikettä. Molemmille puolille tehtäviä liikkeitä tulee 30 toistoa eli 15 per puoli. Tee kierros 3 kertaa. Yhteen kierrokseen kuluu 5-10 minuuttia nopeudesta riippuen.

Liikkeet:

  1. Kierrot
  2. Melonta eteenpäin
  3. Melonta taaksepäin
  4. Viennit pään yli
  5. Taivutukset sivuilla
  6. Rinnan avaus
  7. Pyöräytys selän takaa molemmin päin
  8. Kierrot vaakatasossa

Ja tässä itse video:

Vetreää viikkoa!

Mainokset

One thought on “Hyvän olon keppijumppa

  1. Päivitysilmoitus: Syksytabata – Raikasta menoa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s