Liikunnan riemu

Tänään kerron omasta liikuntataustastani. Tämä teksti on ollut luonnoksissa jo pitkään ja odottanut vimeistelyä. Huomasin Facebookissa paljon jaetun HS:n artikkelin, joka sai minut palaamaan tähän. Artikkelissa urheilulääkäri Pippa Laukka ottaa kantaa siihen, mikä nykypäivän kuntoilutrendeissä on pielessä. Artikkeli löytyy tästä. Kerron tässä millaista liikuntaa olen ennen harrastanut ja miten liikun nykyään. Kuvitukseksi kaivoin arkistojen kätköistä uusia ja vanhoja treeniotoksia.

Liikunta on aina ollut iso osa arkeani. Aloitin balettiharrastuksen 8-vuotiaana ja tanssin sitä 11 vuotta. Baletin jälkeen kävin yliopistolla jumpissa, jonka jälkeen siirryin Tampereella GoGo-liikuntakeskukseen. Siellä kävin Les Mills-jumppatunneilla, joista BodyPump ja BodyCombat olivat vakiotuntini ja niissä kävinkin useamman kerran viikossa. Tuolloin kärsin kuitenkin monesta vaivasta, joka hankaloitti jumppaamista. Polvestani kipeytyi nivelpussi ja selkäni oli vähän väliä huonossa kunnossa. Pari kertaa se meni niin pahaksi, etten päässyt kävelemään. Ymmärrän nyt jälkeenpäin, että liikuin silloin määrällisesti paljon, mutta treeni oli liian yksipuolista. En antanut keholleni aikaa palautua.

DSC06412

Kun muutin Helsinkiin 2012, niin liityin heti keskustassa sijaitsevaan Esport Fitnessiin, koska halusin jatkaa Les Mills-jumppaamista. Kuitenkin pikkuhiljaa huomasin, että liikunta alkoi jäädä arjen kiireiden jalkoihin pitkien välimatkojen takia. Kun jumppareissuun menee matkoineen melkein 3h, niin siitä alkaa lipsumaan. Yhtäkkiä olin tilanteessa, etten ollut urheillut moneen kuukauteen.

Vuoden 2013 lopulla menin tutustumaan läheiseen kuntosaliin ja päätinkin uskaltaa kokeilla saliharrastusta. Käsitykseni salitreenistä oli, että se on tarkoitettu kehonrakentajille tai ihmisille, jotka ovat liian huonokuntoisia käymään jumpissa. Treenailin siinä itsekseni, mutta en tykännyt hommasta yhtään. Liityin kuitenkin jäseneksi, sillä ajattelin, ettei minulla ole ainakaan mitään menetettävää. Otin itselleni personal trainer -tapaamisia, sillä en tiennyt yhtään miten laitteita käytetään. Aluksi niitä oli muistaakseni 10 kertaa. PT teki minulle 3-jakoisen ohjelman ja kävimme liikkeet ja sopivat aloituspainot läpi. Hyvänä esimerkkinä on, että yksin treenatessani olin laittanut jalkaprässiin 20kg ja PT sanoi, että kyllä siihen nyt ainakin oma paino pitäisi aloitukseksi laittaa, jotta se tuntuukin jossain. Kun olin pari viikkoa treenannut, niin olin myyty.

DSC01440

Salitreeni on aikataulullisesti helppoa, voin mennä koska vain. Voin suunnitella viikon treenit oman aikatauluni mukaan enkä salin jumppalukujärjestyksen mukaan. Painojen lisääminen viikko viikolta on koukuttavaa, huomaa tulevansa vahvemmaksi ja se on siistiä. Voimatasojen kehittyminen erityisesti yläkropassa on hienoa, sillä esimerkiksi leuan vetäminen oli minulle aiemmin täysin mahdotonta.  Käsissäni ei ollut juuri yhtään voimaa. Jumpissa käydessäni pysyin kyllä ihan hyvässä kunnossa, mutta en huomannut kehitystä. Tottakai niissäkin kehittyy, jaksaa tehdä kovemmalla sykkeellä ja pumpissa voi hieman lisätä painojakin.

Liikunta on niin suuri osa arkeani, etten mieti töistä tullessani huvittaako minua lähteä treenaamaan vaan syön välipalan ja lähden salille tai ulos liikkumaan. Vaikka olisi huono päivä, niin olo on aina treenin jälkeen parempi kuin ennen sitä. Liikunnassa minulle tärkeintä on hyvä olo, jonka se minulle tuo. Olen energisempi ja positiivisempi. Painojen kanssa tehtävän treenin lisäksi teen vaihtelevasti kehonpainoharjoittelua ja nyt säiden lämmetessä ulkotreenejä, sillä auringossa treenaaminen on superkivaa. Palauttavana harjoituksena joogaan kotona Yogaia-nettipalvelua hyödyntäen.

DSC06097

Koen löytäneeni liikunnan suhteen tasapainon. Haastan itseäni monipuolisesti ja rakastan treenata kovaa. Kuitenkin tiedän, että sitä ei voi tehdä joka päivä vaan levätä täytyy myös. Liikun, koska pidän siitä ja se tuo minulle iloisen mielen enkä siksi, että minun on pakko tai saisin kiinteät pakarat. Ei liikunta ole aina kivaa, se ei aina huvita tai tunnu helpolta. Eikä sen kuulukaan tuntua. Kun sen saa osaksi omia rutiineja, siitä pääsääntöisesti nauttii ja laji tuntuu omalta, niin se on mahtavaa.

Boom, energistä viikon jatkoa ja liikunnan iloa!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s